Köpvillkor

Här kan du läsa vår köpvillkor.

Allmänt

Hos DOSIX®.se, Agendi AB SE 559255-5808, kan du köpa Svenska designade och tillverkade produkter av högsta kvalitet. Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.dosix.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler. Som kund hos Agendi AB har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vid frågor kontakta oss på info@dosix.se. Vår målsättning är att via kundservice ska besvara ditt mejl inom 1 – 3 vardagar. Villkoren gäller när du gör köp i egenskap av privatperson-konsument.

Beställning

Beställning av varor görs på vår hemsida www.dosix.se. Genom att utföra en beställning godkänner du dessa köpvillkor. Avtal om köp träffas när du mottar leveransbekräftelse. Beställning bekräftas genom att skicka en orderbekräftelse till den mailadress du har uppgett. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket. Din beställning kan också delas upp på flera paket beroende på dess innehåll.

Produkter och totalkostnad

Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige och EU. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Försäljning till minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Copyright

Allt innehåll på vår webbplats och ev. APP, så som text, grafik, logotyper, bilder, varumärke, patent och design, toppdomäner, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Agendi AB eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovslagar.

Priser

De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föregående avisering.

Presentkortskod / Rabattkod

Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i varukorgen under ”Ange rabattkod / presentkortskod”. Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand.

Ångerrätt & öppet köp

Vi följer självklart distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas. Om varan är använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att neka retur.

Undantag för ångerrätten 2 kap. Avtal om varor och icke finansiella tjänster

11 §. 5. ”Avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten”.

Ångerrätt gäller ej för företagskunder. För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer, bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur. Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner i ditt svarsmail, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning. Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att märka paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. Ångerrättsformulär finns hos Konsumentverket. För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under Konsumentverket: rubrik Returer & reklamationer.

Ändring av köpvillkor

Agendi AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkoren i dessa köpvillkor, men de köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet.


Garantier

Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige och EU.


Betalning

Vi använder Klarna och dess olika betalningsmöjligheter (faktura, betalkort och Swish). Vid eventuella frågor gällande betalning kontaktas Klarnas kundservice direkt. Du kan även använda chattfunktionen i Klarna-appen eller ringa 08 – 120 120 10.

Fraktsätt

  • POSTNORD till brevlåda– Fri frakt när du beställer inom Sverige, vid beställning utanför EU tillkommer fraktkostnad på 59 kr. I kassan väljer du den postadress som passar dig bäst. Leveranstiden för produkter i lager är normalt 2-4 arbetsdagar inom Sverige.
  • POSTNORD till utlämningsställe– Frakten kostar 79 kr. Leveranstiden för produkter i lager är normalt 1-3 arbetsdagar. Du får ett sms när paketet finns att hämta hos ditt valda utlämningsställe.
  • POSTNORD Företagspaket– Frakten kostar 149 kr. Leverans sker normalt mellan 8-16 till den gatuadress du valt. Vid beställning med företagspaket måste någon vara på adressen och ta emot paketet. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en extra avgift om ingen är anträffbar på platsen vid bestämd tid.

Leveranstid

Beräknad leveranstid kan variera och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av flera varor, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av Agendi AB. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Vi gör allt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare.

Helgdagar, högtider eller övriga arbetsfria dagar kan medföra någon dags försenad leverans.
Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.Transportansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Agendi AB på väg till kund är Agendi AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig skapa ett reklamationsärende



Transportansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Agendi AB på väg till kund är Agendi AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig skapa ett reklamationsärende


Reklamation

Vid felaktig, skadad eller felexpedierad, ber vi dig skapa ett reklamationsärende, När din reklamation är registrerad kommer vi kontakta dig via mejl för att hjälpa dig vidare med ärendet. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Agendi AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.


Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer Agendi AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.


Alternativ tvistelösning

Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunna åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.

Force Majeure

Agendi AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.